ACTIVITATEA 1: Normele și rolurile de gen – analiza critică a unei surse în echipă

DURATĂ: 30 de minute

descriere

  • Facilitatorul împarte grupul în grupuri mai mici – 2-4 participanți.
  • Le solicită tinerilor să citească articolul de mai jos: «Many Ways to Be a Girl, but One Way to Be a Boy: The New Gender Rules» de Claire Cain Miller în New York Times, 2018.
  • După lecturare, tinerii vor fi lăsați să reflecteze asupra următoarelor întrebări și
    problematici.
    • Care este reacția dvs. la constatările acestui studiu? Dvs. sau tinerii pe care îi cunoașteți împărtășesc păreri similare despre gen?
    • Vă puteți gândi la exemple în care o persoană se poate simți constrânsă de normele de gen – modurile în care fetele și băieții se așteaptă să arate, să acționeze sau să fie?
    • În caz afirmativ, cum și de ce? În caz negativ, de ce nu?
    • De unde primiți mesajele despre modul în care ar trebui să se comporte fele și băieții?
    • De la prieteni, familie, rețelele de socializare, profesori, antrenori, colegi de clasă, coechipieri sau alte persoane?
    • Considerați că persoanele din jurul dvs. îi acceptă pe cei care nu aderă la normele de gen tradiționale?
    • Considerați că egalitatea de gen există în comunitatea dvs.? De ce da și de ce nu?
    • Cum credeți că se simt cei care sunt discriminați pentru că adoptă roluri diferite de cele convenționale pentru genul lor?
    • Ce credeți că îi determină pe ceilalți să îi ridiculizeze pe cei care nu aderă la normele de gen?
  • Ulterior, liderul de grup încurajează o discuție în plen despre întrebări.
  • Dacă este timp, permite-ți-le tinerilor să scrie un text scurt personal în care să răspundă la următoarele întrebări: Care sunt trăsăturile unui băiat sau ale unei fete pe care le considerați valoroase? De ce?

Many Ways to Be a Girl, but One Wiry to Be a Boy: Noile norme de gen

Într-un nou sondaj, fetele spun că se simt împuternicite, cu excepția cazului în care vine vorba de a fi judecate în funcție de modul în care arată. Băieții încă simt că trebuie să fie puternici, atletici și stoici.

„Pentru mine este important să fiu inteligent și încrezător. Pentru femeile din societate, cred că oamenii vor doar să fie atractive” a spus Hiree Felema, 13. Amanda Lucier pentru Tinies New York.

Fetelor li s-a spus că pot fi orice vor să fie, iar acest lucru se vede. Acestea profită de oportunitățile oferite generațiilor anterioare – în știință, matematică, sport și leadership.

Însă încă primesc un alt mesaj: Cum arată ele contează mai mult decât oricare dintre acestea.

Băieții par să fi fost în mare parte lăsați în afara conversației despre egalitatea de gen. Chiar dacă opțiunile fetelor s-au deschis, viețile băieților sunt încă constrânse de normele tradiționale de gen: să fie puternici, atletici și stoici.

Acestea sunt concluziile unui nou sondaj reprezentativ la nivel național pe 1.000 de copii și adolescenți cu vârste cuprinse între 10 și 19 ani, împreună cu alte cercetări privind această grupă de vârstă, care nu este studiată frecvent. Ele arată atitudini de gen ale unei generații aflate în pragul maturității.

În zilele noastre, dacă ești fată și te comporți ca un băiat, e considerat cool, e normal. Dar dacă ești un tip și te comporți ca o fată, e diferit, nu e la fel de tolerat.” Muyang Yan (12 Amanda Lucier pentru The New York Times).

În sondajul realizat de PerryUndem, o firmă de cercetare și sondare, majoritatea fetelor au spus că sexismul este încă o problemă – dar, în multe privințe, s-au simțit împuternicite. Fetele au fost puțin mai susceptibile decât băieții să spună că a fi lider a fost un obiectiv de viață foarte important, dovadă a unei schimbări semnificative a așteptărilor de gen.

„Sunt în toate pentru conducere”, a declarat Isabelle Reksopuro, 13, unul dintre cei opt elevi de clasa a opta la Happy Valley Middle School în Happy Valley, Ore., intervievat în această săptămână. Ea este căpitanul echipei de dezbateri și membru al consiliului elevilor și vrea să devină om de știință. „În această școală, fetele și băieții au șanse egale; depinde doar de talentul fiecăruia.”

„O mare parte din cultura asiatică spune că: „Trebuie să faceți toate aceste lucruri, astfel încât să puteți fi soția perfectă.” Sunt doar îngrijorată de colegiul în care voi intra și cum vor putea urma cursurile de știință sau politică”. (Isabelle Reksopuro, 13 Amanda Lucier pentru The New York Times)

Când băieții și fetele au fost întrebați despre obiectivele și aspirațiile lor, răspunsurile au fost similare. Trei sferturi au spus că o carieră de succes este foarte importantă. O treime dintre respondenți sau mai puțin, de ambele sexe, au spus că mariajul/căsătoria sau a avea copii reprezintă obiective foarte importante.

Fetele erau la fel de predispuse ca băieții să spună că matematica sau știința este materia lor preferată și că s-au gândit să candideze o pentru funcție. Aceștia au spus că au fost tratați în cea mai mare parte în mod corect în comparație cu băieții.

Cu toate acestea, când a venit vorba de corpul lor, fetele au spus că nu se simt egale. Aproximativ trei sferturi dintre fetele cu vârste cuprinse între 14 și 19 ani au declarat că se simt judecate ca un obiect sexual sau nesigure. De departe, au spus că societatea consideră atractivitatea fizică ca fiind cea mai importantă trăsătură feminină – o viziune pe care femeile adulte o împărtășesc, au constatat sondajele. Fetele au fost, de asemenea, mai predispuse decât băieții să spună că au simțit o mulțime de presiuni pentru a pune sentimentele altora înaintea lor.

Aproximativ jumătate au spus că îi aud pe băieți cum fac zilnic comentarii sexuale sau glume despre fete, inclusiv un sfert dintre fetele cu vârste cuprinse între 10 și 13 ani. O treime dintre adolescente au auzit aceste comentarii de la bărbații din familiile lor.

Adolescenții de culoare și latino, a constatat sondajul, sunt mai predispuși să aibă atitudini progresive cu privire la egalitatea de gen, dar sunt, de asemenea, mai predispuși să audă comentarii sexuale de la colegi și să simtă presiunea de a fi atrăgători sau puternici.

Elevii de clasa a VIII-a (care nu au făcut parte din sondaj) din Happy Valley, o suburbie a clasei de mijloc la est de Portland, au descris egalitatea de șanse la școală pentru băieți și fete: Fetele au depășit cu mult numărul băieților din consiliul elevilor, iar câțiva chiar au jucat la echipa de fotbal.

„Dacă ești supărat, încerci să uiți, îmi doresc să mă pot exprima mai mult”. Jamel Pichon, 13 Amanda Lucier pentru The New York Times

Fetele de gimnaziu au fost unanime în ceea ce au apreciat cel mai mult la ele însele: inteligență și încredere. Dar au fost de acord, de asemenea, că societatea a acordat cea mai mare valoare aspectului lor fizic și au menționat presiunea de a arăta atractiv online și riscul de a fi atacat de prădători pe rețelele de socializare.

„Atâta timp cât am încredere în mine, pot să mă expun, iar ceilalți pot să accepte sau să renunțe”, a declarat Sally Ayach, 13 ani, o gimnastă care excelează la matematică și care vrea să devină avocat.

Cu toate acestea, băieții nu văd întotdeauna lucrurile astfel, a spus ea. „Dacă văd o fată cu un corp frumos, ei vor merge după ce văd la acel corp”, a spus ea. „E ca și cum ar fi cine poate avea cele mai multe fete.”

În cadrul sondajului, 81% dintre fetele cu vârste cuprinse între 14 și 19 ani au declarat că au avut cel puțin o prietenă căreia un băiat i-a cerut o fotografie sexy sau goală. „Cer asta tot timpul”, a spus Sally. „Dar eu sunt de genul, nu, mulțumesc, nu sunt așa.”

Deborah Tolman, profesoară de psihologie la City University of New York, care cercetează sexualitatea adolescenților, a declarat: „Aceasta este contradicția pe care o punem în fața fetelor: Ar trebui să ai încredere în tine, să te descurci bine la școală și să faci atletism, dar în același timp ar trebui să fii și un bun obiect sexual.”

Isabelle a spus că romantismul a fost excepția la egalitatea pe care o simțea la școală și în viață. Recent, a respins un băiat cu care flirtase prin mesaje și pe rețelele de socializare. „S-a enervat ridicol; m-a numit în fel și chip, a folosit insulte”, a spus ea. „Când suntem respinși, nu explodăm doar pentru că nu ne plac. Băieții pur și simplu se simt mai privilegiați”.

Adolescenții resimt aceste presiuni în întreaga lume, a constatat studiul Global Early Adolescent Study realizat de Johns Hopkins și Organizația Mondială a Sănătății. „Am fost uimiți – și nu sunt ușor de uimit, fiind un clinician care lucrează de 40 de ani cu adolescenți – de hipersexualizarea copiilor mici”, a declarat Robert Blum, cercetătorul principal al studiului și profesor de sănătate publică la Johns Hopkins.

Studiul în curs de desfășurare se referă la copii cu vârste cuprinse între 10 și 14 ani din zonele urbane sărace din 15 țări, iar normele de gen au fost remarcabil de asemănătoare. „Indiferent dacă ești în Hanoi, Shanghai sau Baltimore, înțelegi scenariul”, a spus dl. Blum. „Înțelegi vulnerabilitatea fetelor și slăbiciunea fetelor și puterea și independența băieților”.

Ideile tradiționale despre băieți sunt încă puternice în Statele Unite, a constatat noul sondaj, care a fost comandat de Plan International USA, o organizație pentru drepturile copiilor și egalitatea fetelor. Acesta a intervievat adolescenți și copii de adulți care participă la panelul NORC AmeriSpeak al Universității din Chicago.

Întrebați ce așteaptă societatea ca băieții să facă atunci când se simt furioși, cei mai mulți au spus că ar trebui să fie agresivi sau să tacă și să înghită. Atunci când se simțeau triști sau speriați, simțeau presiunea de a ascunde aceste sentimente sau de a fi în schimb duri și puternici. Fetele au fost mai capabile să se exprime plângând, țipând sau vorbind despre sentimentele lor, au spus respondenții.

Jumătate dintre băieți au spus că au auzit bărbați din familia lor făcând glume sau comentarii cu tentă sexuală despre femei; acești băieți au fost mai predispuși să simtă presiunea de a fi duri și de a face jocul sexismului. O proporție și mai mare, 82 la sută, a declarat că a auzit pe cineva criticând un băiat pentru că „se comportă ca o fată”.

Acest lucru contribuie la sentimentul fetelor că sunt subevaluate și obiectivate de către băieți, au spus cercetătorii. De asemenea, presiunile asupra băieților îi pot lăsa pe aceștia cu o stimă de sine scăzută și cu o probabilitate mai mare de a fi victime ale violenței sau ale accidentelor.

„Nu doar fetele sunt rănite”, a declarat Barbara Risman, profesor de sociologie la Universitatea Illinois din Chicago, care studiază atitudinile de gen ale tinerilor. „Eu numesc acest lucru băieți care se supraveghează între ei pentru a fi băieți, în special atunci când își manifestă emoțiile sau când vor să facă ceva considerat feminin, cum ar fi voleiul sau baletul. Au sentimentul că nu se pot abate niciun pic.”

În Happy Valley, băieții au spus că printre cele mai importante calități pe care le apreciază cel mai mult la ei înșiși sunt ambiția și inteligența – dar erau foarte conștienți de faptul că societatea apreciază puterea masculină.

„Există o mulțime de lucruri pe care „bărbații adevărați” le-ar face și pe care eu nu le-aș face, cum ar fi orice lucru deosebit de periculos din punct de vedere fizic și sportul”, a declarat Muyang Yan, în vârstă de 12 ani, care a înființat un club de codificare la școală și vrea să devină informatician.

Sullivan McDaniel, 13 ani, care face parte din consiliul elevilor și din echipele de lacrosse și de fotbal, a făcut sport de la vârsta de 3 ani. „Nu arăt prea multe emoții, dar mă emoționez ca în sport; mă aprind”, a spus el. „Dacă sunt supărat, mă duc la sală sau mă duc la liceu și ridic greutăți.”

Există unele semne că recentele mișcări pentru a pune capăt hărțuirii sexuale ar putea influența atitudinea adolescenților.

În cadrul sondajului, trei sferturi dintre adolescenți au auzit de MeToo. Majoritatea fetelor și o treime dintre băieți spun că i-a făcut să se simtă capabili să spună cuiva dacă au fost hărțuiți sau agresați.

„Am mai multă abilitate că dacă mi s-ar întâmpla așa ceva”, a spus Hiree Felema, în vârstă de 13 ani. „Nu există nicio șansă ca eu să tac despre asta”

Despre autoarea articolului

Claire Cain Miller scrie despre gen, familie și viitorul muncii pentru The Upshot. Ea s-a alăturat cotidianului The Times în 2008 și a făcut parte dintr-o echipă care a câștigat un premiu Pulitzer în 2018 pentru serviciul public, pentru că a relatat despre problemele de hărțuire sexuală la locul de muncă.

@clairecm Facebook

 

Distribuie:
Tags: No tags