INTRODUCERE
O rețea bună de asistență este întotdeauna necesară ori de câte ori indivizii se confruntă cu provocări mai mari sau mai mici în viață, inclusiv violență. O rețea bună este considerată un grup de persoane și entități care:
- Este prezentă și își arată sprijinul;
- Arată că are încredere în victimă și nu o judecă;
- Oferă ajutor practic (ajuta victima să cerceteze și să ajungă la centrele de resurse necesar);
- Mobilizează ajutorul de la alții, fie profesional, fie de la cineva în care au încredere;
- Ia întotdeauna în considerare nevoile victimelor;
- Încearcă să reintegreze victima în viața de zi cu zi.
Persoane/rețele la care tinerii pot apela în funcție de mediul în care se produce violența:
- La școală: consilieri școlari, comisii de combatere a bullyingului, cadre didactice, polițiști școlari;
- Acasă: părinții, bunicii, rude apropiate;
- În comunitate: poliția, SPAS/DGASPC, alte instituții abilitate: ANES, ANDPDCA. (Vezi
numerele de urgență)
Alte centre de ajutor pe care le pot contacta:
- Adăposturi de criză pentru femei și copii;
- Centre de recepție în caz de abuz;
- Centre de resurse pentru bărbați;
- Camere de urgență;
- Linii de asistență;
- Poliție;
- Biserică sau alte entități și asociații religioase, comunitare, etc
Principalele autorități și linii telefonice de urgență din România
Serviciul de urgență 112
Serviciul de Telecomunicații Speciale https://www.sts.ro/ro/despre-112
Telefonul copilului: 119
Este destinat raportării și prevenirii cazurilor de abuz, exploatare, neglijare și forme de violență asupra copilului. Este gestionat similar cu serviciul 112.
Telefonul de urgență pentru victimele violenței domestice: 0800500333
Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați https://anes.gov.ro/
Poate fi utilizat pentru a semnala situații de violență domestică, trafic de persoane, discriminare de gen și pune la dispoziție, similar telefonului copilului, sprijin, consiliere îndrumare.