Acasa arrow Despre Secs arrow - Istoric
istoric.jpg


Istoric PDF Listeaza E-mail

SECS a fost infiintat de un grup de profesionisti entuziasti care au incercat sa inlocuiasca practica avorturilor cu metode de contraceptive moderne. SECS a fost prima organizatie neguvernamentala din Romania care s-a implicat in programele de Planificare Familiala, inca de la infiintarea sa in 1990.

SECS a fost un pioner in oferirea de servicii de planificare familiala, deschizand primele 6 cabinete PF din Romania; ca o noutate, personalul medical din aceste cabinete a fost reprezentat de medici generalisti si asistente medicale in contextul in care servicile de planificare familiala se ofereau sporadic si doar de catre medicii ginecologi. SECS a militat pentru promovarea modelului la scara nationala, punad, impreuna cu Ministerul Sanatatii, bazele unui Plan National de Planificare Familiala incepand cu 1992. Ministerul Sanatatii a creat 241 cabinete de PF localizate aprope in exclusivitate  in mediul urban. In aceste cabinete ale retelei guvernamentale serviciile de planificare familiala au inceput sa fie furnizate de medici generalisti cu competenta in planificare familiala.

SECS a organizat in 1991 prima Conferinta de Planificare Familiala al carei scop a fost sensisibilizarea comunitatii medicale si a publicului larg la tematica contraceptiei moderne si a beneficiilor sale. Traditia ei s-a continuat si in urmatorii ani.
Modelul de oferire a serviciilor de planificare familiala prin intermediul medicilor de medicina generala a fost preluat de Ministerul Sanatatii si extins in toate cele 241 cabinete. In cadrul programului de obtinere a competentei in planificare familiala, SECS a instruit acesti furnizori in domeniul consilierii PF si educatiei sexuale.

SECS a depus toate eforturile pentru ca Ministerul Sanatatii sa initieze achizitia de contraceptive pentru asigurarea accesului populatiei la contraceptia moderna. Astfel, in 1993 Ministerul Sanatatii, cu un imprumut de la Banca Mondiala a cumparat primul lot de contraceptive. In lipsa unui sistem logistic care sa evalueze nevoia reala de contraceptive, aprovizionarea cabinetelor PF a suferit discontinuitati. In conditiile epuizarii lotului initial de contraceptive gratuite si in vederea asigurarii drepentruului la continuitatea metodei a populatiei, SECS a militat pentru modificarea legislatiei astfel incat cabinetele PF sa comercializeze contraceptive moderne la pret scazut. Ca urmare a eforturilor sale, in 1996, Ministerul Sanatatii a emis un ordin care permitea cabinetelor PF achizitia si comercializarea unei game diverse de contraceptive la preturi accesibile.
Crearea retelei guvernamentale de furnizare a serviciilor de planificare familiala a fost un pas important dar nu si suficient pentru acoperirea nevoilor populatiei, mai ales a celei din zonele rurale. Din acest motiv SECS a militat pentru aducerea serviciilor cat mai  mai aproape de beneficiar. Procesul fost lung si anevoios in contextul initierii reformei sanitare si aparitiei unor institutii si relatii noi in cadrul sistemului sanitar.
Odata cu initierea reformei sanitare in Roamnia a urmat o perioada de tranzitie in care s-au redefinit rolurile, responsabilitatile si relatiile dintre institutiile din cadrul sistemului sanitar. O necesitate care a aparut in acea perioada a fost sprijinirea DSP-ului (Directia de Sanatate Publica) ca institutie responsabila de sanatatea publica, sa coordoneze activitatile de planificare familiala, in conditia lipsei unei strategii si a unui program national. SECS a creat in 1998 un mecanism -Grupuri de Actiune- al carui rol a fost sa aduca impreuna toate institutiile, partenerii care aveau roluri si responsabilitati in cresterea accesului populatiei la servicii de planificare familiala pentru elaborarea unor strategii care sa raspunda nevoilor si care sa duca duca la o folosire eficienta a resurselor existente. A fost un intens efort de advocacy care s-a concretizat in 4 strategii locale in judetele Cluj, Iasi, Constanta si Botosani.
Ramand fidel valorilor pe care le promovam: centrarea serviciilor pe nevoile clientilor si asigurarea echitatii accesului la servicii, SECS a militat pentru extinderea pachetului de activitati de la 5 judete in 1998 la 10 judete in 1999, apoi 18 in 2001 si la scara nationala incepand cu anul 2003.
Ca urmare a acestor eforturi la nivel national sanatatea reproducerii a fost recunoscuta ca politica prioritara a Ministerului Sanatatii si s-a elaborat Planul National de Planificare Familiala. Modelul propus de SECS aducea la un loc trei elemente esentiale pentru succesul unui program PF: instruirea furnizorilor, sprijinirea autoritatilor publice locale si promovarea serviciilor. Cu toate acestea accesul la contraceptive era in continuare limitat de lipsa cc la nivelul medicului de familie.
Prin eforturi sustinute in care SECS a avut un rol activ, bariera legislativa a fost  indepartata, medicul de familie primind dreptul sa distribuie contraceptive gratuite unor categorii de populatie bine definite. Mai ramanea inca o problema de rezolvat: disponibilitatea cc gratuite. Evenimentul de o importanta majora in indepartarea acestui obstacol a fost primirea unei donatii importante  de contraceptive din partea UNFPA la care s-a adaugat si donatia provenita de la USAID si semnarea Acordului de intelegere intre Guvernul Romaniei si cel al Statelor Unite ale Americii care a marcat si momentul inceperii programului Initiativa pentru Sanatatea Famileii in Roamnia. SECS a avut onoarea si majora responsabilitate de a gestiona donatia de contraceptive, initial in 18 judete, dupa care in toata tara. SECS in colaborare cu UNFPA si JSI, sub coordonarea Ministerului Sanatatii a elaborat sistemul logistic care sa permita coordonarea de catre DSP a distributiei de contraceptive gratuite la nivel local prin cele 2 tipuri de furnizori: medici de familie si cabinete PF iar la nivel national, estimarea necesarului de contraceptive al Programului National 3 si asigurarea continuitatii aprovizionarii cu contraceptive.
In toate initiativele sale SECS  a sprijinit Ministerul Sanatatii si DSP-urile implicandu-se in dezvoltarea resurselor umane din cadrul acestor institutii si propunand modele si solutii sustenabile.
La momentul actual exista 2 mari programe care vin in sprijinul Programul National pentru sanatatea reproducerii al Ministerului Sanatatii finantate de USAID si UNFPA. In cadrul acestor programe SECS este responsabil de activitatile desfasurate in fiecare din cele 42 de judete ale Romaniei. Aceste activitati cuprind instruirea in sanatatea reproducerii a personalului medical, educatia continua, elaborarea si diseminarea de materiale de referinta in domeniul planificarii familiale si al sanatatii reproducerii, asigurarea asistentei tehnice tuturor DSP-urilor pentru implementarea sistemului logistic, elaborarea si implementarea unui sistem de supervizare a furnizorilor de servicii, facilitarea activitaii Comisiilor, elaborarea planurilor anuale de activitati bazate pe nevoile locale. Pentru orientarea interventiilor sale, SECS asigura o monitorizare si evaluare permanenta a existentei serviciilor pe de o parte si pe de alta parte a nevoilor neacoperite ale populatiei. In acest context SECS propune modele pentru acoperirea acestor nevoi cum ar fi:  servicii prietenoase pentru tineri, integrarea consilierii pentru spatierea nasterilor si a consilierii postavort in serviciile de planificare familiala.
Accesul populatiei la informatie si educatie trebuie sa fie un proces continuu si nu prin campanii punctuale. Pentru acest lucru implicarea comunitatii in intelegerea si promovarea mesajelor este factorul cheie pentru eficienta si continuitatea acestor activitati. In acest context SECS a identificat din randul membrilor comunitatii in care se ofera servicii, persoane care sa devina agenti de schimbare, numiti de noi promotori si al caror rol este sa ofere prin exemplul lor personal modele pentru ceilalti membri ai comunitatii. Actualmente exista aproximativ 600 promotori in 200 comunitati rurale si urbane din Romania.